Entrevistem a l'Anna, la nostra higienista!

5fc8cf7635b51741523490.jpeg

Avui xarrem amb l’Anna Alquézar, higienista bucodental de Márquez Dentistes des de fa més de 12 anys.  Ella és la figura d’acompanyament del pacient en el seu manteniment any rere any, realitzant un control de  l’evolució de la seva salut bucodental. 

Gràcies a ella es detecten els possibles canvis i problemes incipients, que amb un reconeixement a temps li poden evitar al pacient un tractament molt més agressiu i car.

Creus que a dia d’avui la gent està més conscienciada en la cura de la seva higiene bucodental que fa uns anys enrere?

Clar que sí, el dentista també ha canviat molt en la seva pròpia pràctica. Abans acudir a la clínica era quasi bé sempre per solucionar un problema que ja havia passat a ser greu. Ara per sort, la majoria dels pacients  són molt  més conscients de la importància de la higiene i el control periòdic.

Quin és el consell que més repeteixes a la majoria dels teus pacients?

L’hàbit del raspallat, com realitzar aquesta tècnica i l’auto-diagnòstic de l’estat de la seva geniva (sagnat, molèsties, inflamació...).  Aquests 3 passos són imprescindibles per tenir un bon estat de salut bucodental. Si no s’apliquen adequadament poden desencadenar en problemes a curt/llarg termini.

Hi ha pacients que es queixen  de que una neteja els fa mal, i d’altres que no els suposa cap tipus de molèstia. Per què passa això?

La majoria de vegades és per l’estat de la geniva. Si el pacient acudeix a la clínica amb mala higiene, geniva inflamada... és molt més probable que la sessió sigui molesta. De vegades ens toca preparar prèviament al pacient administrant-li col·lutoris específics o, inclús  en casos més greus, antibiòtic uns dies abans de la visita per intentar treballar amb un estat inicial sense dolor. En general, si la salut de la geniva és l’adequada, la higiene ha de ser un procés indolor i posteriorment agradable en el seu resultat. 

Altres factors com la hipersensibilitat també podrien afectar en la sensació del pacient.

És per tot això, que com a higienista de cara al pacient sempre tinc una actitud observadora per ser conscient en tot moment de les possibles molèsties que li pugui generar. És molt important també que el pacient em transmeti el que sent si hi ha algun tipus de dolor.  La comunicació entre els/les dos és bàsica.

Perquè una higiene bucodental a la clínica és necessària encara que el pacient sigui curós amb la seva higiene personal?

Al cap del temps, el sarro i la placa s’acaba acumulant en racons de la boca i en alguns casos també subgingivalement;  llocs on el pacient no pot accedir. Aquesta higiene també és necessària per realitzar la revisió general i així poder detectar de manera precoç, malalties lleus o greus.

Què és el que més satisfacció et reporta de la teva feina?

Em reconforten aquells casos en els que un/a pacient arriba en una situació de salut bucodental molt precària, i que gràcies a la nostra feina i ajudant-lo/a en la millora dels seus hàbits i tècniques d’higiene, arriba a millorar molt significativament i a més pren consciència de la seva cura personal.

Per mi, és molt gratificant anar veient als meus pacients com van guanyant confiança en la meva feina i  com es genera una relació de proximitat amb ells.